Får mit barn mælk nok?

28. august 2007

Alder:
6 mdr.

Får mit barn mælk nok?

Kære Helen

Sidst jeg skrev omhandlede det overgang til/suplering med mme pga min forestående studiestart. Denne overgang fandt aldrig rigtig sted fordi Gabriel ikke ville have mme. Han kan godt finde ud af at bruge flasken når den indeholde vand, som han gerne vil drikke.

Jeg må indrømme at efter jeg har prøvet 5 gange har jeg opgivet at give ham mme. Jeg forventede ikke problemer med overgang til mme, fordi han før har drukket mme og kunne godt lide det, men vi gik bort fra mme fordi han fravalgte brystet og dette skete før han var fyldt 4 mdr og jeg ville gerne amme ham til han fyldte 4 mdr for at hjælpe til at mindske risikoen for allergi.

I øjeblikket ammer jeg ved middagstid fordi mine timer på studiet enten ligger før eller efter tolv, men det ville være lettere hvis han ville tage imod mme.

I øjeblikket ser Gabriels dagsplan således ud:

Vågner mellem 6.30 og 8.00, i hvilket tidsrum han også bliver ammet

Sover første lur mellem 9.00 og 10.00. Han har behov for at sove ca. to timer efter han er vågnet. Ofte er han inden hans første lur ikke interesseret i at få mad, men måske kan man lokke en smule banan i ham.

Sover mellem 45 min og 1.5 time. Hvis han vågner inden tolv får han et måltid grød eller mos. + vand

Jeg ammer ham imellem 12.00 og 13.30

Han sover igen ca. 2 til 3 timer efter han er vågnet. Her kan han sove mellem 45 min og 1.5 time og vågner op mellem 14.30 og 16.00
Efter han er vågnet får han sit andet måltid mad(mos eller grød) ...

Annonce

... Nogle gange suppleret op med amning. Eller vand

Hvis han ikke har sovet meget i løbet af dagen får han en ekstra lille lur, men vågner senest kl 18.00.

Mellem 19.00 og 20.00 får han endnu et måltid mad (mos eller grød).

Mellem 20.00 og 21.00 bliver han ammet i søvn. Sover til omkring kl 24.00 hvor han ammes

Mellem kl 2.00 og 5.00 1 amning

Nogle gange ammes han kl 6.00 og kan sove videre til 8.00 (Jubii)

Da jeg ikke kan måle hvor meget mælk han indtager. Er det muligt for dig at bedømme om han får nok mælk?

Er det korrekt forstået, at man kun behøver at amme til barnet er 9 mdr. Derefter kan man godt stoppe. Og hvis man stopper kan man så supplere med komælksprodukter i stedet for mme?

Jeg har brugt NAN 1- er der et andet produkt som kunne give en bedre virkning? Jeg har aldrig prøvet at gøre ham meget sulten inden jeg tilbød ham mme- er det hensigtsmæssigt?

Et andet problem er at Gabriel ikke altid gider at spise mos/grød især om formiddagen- kunne det hænge sammen med at jeg ammer for ofte om natten? Jeg ved godt at Gabriel er så gammel at han kun behøver 1 natteamning, men han nægter at bruge sut, og flasken er ikke hjælpsom om natten. I øjeblikket er jeg også bare utrolig glad for at han sover så godt om natten, og at jeg ikke er oppe 4 gange om natten som jeg var før. Men jeg vil på den anden side heller ikke skabe en unødvendig vane med at få bryst om natten, især hvis det bliver til en vane der er svær at rette op på.

Mange hilsner Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger